radio LIVE tv LIVE
meer NPO start

De strijd om de jonge kijker

Ophef in medialand. De Publieke Omroep moet verjongen. Moet de NPO door de opkomst van nieuwe media als VICE en de enorme aantrekkingskracht van youtubekanalen, nodig in de spiegel kijken?

In steeds grotere mate neemt internet de rol van televisie over. Daar waar oudere generaties zijn opgegroeid met het televisiescherm als voornaamste bron van informatie en entertainment, is er nu een hele generatie die een televisieabonnement niet eens meer als vanzelfsprekend ziet. 

Hoe bereiken je als publieke omroep deze nieuwe generatie? Is het mogelijk voor EenVandaag om hetzelfde gemak een groot en jong publiek aan zich te bereiken als onze online collega's van VICE. EenVandaag neemt een kijkje bij dit snel groeiende media bedrijf.

Frustratie 101Barz over NPO-beleid

Ondertussen dreigt, door de hervormingen in het beleid van de NPO, een populair online kanaal van de publieke omroep een enorm deel van haar bereik kwijt te raken. Urban platform 101Barz trekt wekelijks duizenden bezoekers via het eigen Youtube kanaal en de 101Barz filmpjes zijn miljoenen keren bekeken. 

Presentator Angelo Diop, beter bekend als ‘Rotjoch’, spreekt zijn frustratie uit over de gevolgen van het NPO beleid voor zijn kanaal. Hij vreest zijn kijkers kwijt te raken als 101Barz volledig op moet gaan in de NPO site. En dat is zonde, zegt Diop, omdat het platform nu juist een enorm jong publiek aanspreekt en dus voldoet aan de verjongingswensen van de NPO.

'NPO kansloos tegen YouTube'

Is er een synergie mogelijk en wenselijk tussen deze twee vormen van ‘televisie’? Voormalig directeur Nieuwe Media van de NOS, Roeland Stekelenburg, denkt van wel. Hij pleit voor een herziening van het NPO beleid en betoogt dat de strategie van VICE, dat de content via zoveel mogelijk kanalen verspreidt, een inspiratie zou moeten vormen voor de NPO. Tegen platformen als Youtube acht Stekelenburg de NPO volstrekt kansloos.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.

Vuurwerkimporteurs vinden dat onderzoek over gevaarlijk kindervuurwerk 'verkeerd beeld' geeft: 'Ligt genuanceerder'

Vuurwerkimporteurs vinden dat onderzoek over gevaarlijk kindervuurwerk 'verkeerd beeld' geeft: 'Ligt genuanceerder'
Leo Groeneveld van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland
Bron: EenVandaag

Van het kindervuurwerk dat dit jaar door de ILT werd getest is 65 procent afgekeurd. Veel vuurwerk waait snel weg, vonkt te heftig en bevat meer kruit dan toegestaan. Vuurwerkimporteurs zijn niet blij met het 'beeld' dat het onderzoek schetst.

Onder het 'kindervuurwerk' valt fop- en schertsvuurwerk zoals sterretjes, fonteinen en knalerwten. Dit jaar zijn vooral de fonteinen getest. Er werden 74 verschillende producten gecontroleerd, zoals de Barrage, Evo Eruption, Heaven Jewels en Volcano. De Inspectie Leefomgeving en Transport ziet dit jaar bij veel van deze producten de vonken verder dan de toegestane meter spatten.

'Ligt genuanceerder'

Maar Leo Groeneveld van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, een vereniging van vuurwerkimporteurs en groothandels die werken met (consumenten)vuurwerk, vindt dat het onderzoek een vertekend beeld geeft.

"Ik schrok eerst erg van de testresultaten", vertelt hij. "Maar bij nader onderzoek bij alle importeurs in Nederland kom ik toch tot de ontdekking dat het allemaal iets genuanceerder ligt." Zo heeft de inspectie vooral voor producten gekozen waarvan ze denken dat er een 'gevaarsaspect' aan zou kunnen zitten, zegt Groeneveld. "Dat is ongeveer, denk ik, zo'n 1 procent van de totale hoeveelheid F1-vuurwerk dat op de markt komt."

'Niet zwaarder maken dan het is'

"We ergeren ons daarom aan de beeldvorming die nu ontstaat", gaat hij verder. "Er zijn Nederlanders die lezen alleen '65 procent' en die zeggen: '65 procent van al het vuurwerk is gevaarlijk.' Maar dat is niet het geval."

"Nu vind ik 65 procent van het geteste vuurwerk ook teveel", geeft hij toe, "maar we moeten het ook niet zwaarder maken dan het is. We moeten oppassen dat we niet een beeld krijgen van een heel grote hoeveelheid gevaarlijk vuurwerk op de Nederlandse markt. Want dat is gewoon niet zo."

65 procent van kindervuurwerk is afgekeurd in jaarlijkse test
65 procent van kindervuurwerk is afgekeurd in jaarlijkse test

Kritiek op testcriteria

Daarbij vindt Groeneveld de testcriteria te streng. "Als de vonken van een fonteintje niet op 1 meter maar op 1 meter 20 terechtkomen, keurt het ILT het vuurwerk al af. Ik vind het een beetje overdreven, zeker op het moment dat je op de producten schrijft dat je een veiligheidsafstand in acht moet nemen van 3 meter. Dan kan 1 meter 20 toch zeker?"

"Wat ons ook stoort, is het feit de vuurwerkbranche niet zelf bij de testen aanwezig mag zijn. We mogen zelfs geen video-opnames zien van de testen. Maar dat willen we wel, vooral om ervan te leren natuurlijk: wat gaat er nu eigenlijk fout? Daarom hebben alle importeurs bezwaar aangetekend tegen deze manier van testen. Want een schriftelijk verslag van de testen is voor ons niet genoeg."

Tot 12 jaar verboden

Ook Martijntje Bakker van kenniscentrum VeiligheidNL schrok van de testresultaten, en vindt juist dat er iets moet gebeuren. "65 procent is heel veel, bijna 20 procent meer dan in 2023. Terwijl in 2022 nog 80 procent van het geteste F1-vuurwerk door de test kwam. Het is echt zorgwekkend."

"In de afgelopen 2 jaar raakte zo'n 32 procent van de kinderen onder de 12 jaar gewond door dit type vuurwerk." Raar, vindt ze dit, want kinderen van die leeftijd mogen geen vuurwerk afsteken. "Tot 12 jaar is dat verboden."

Bekijk ook

Brandwonden en oogschade

Vuurwerk kan flink schade aanbrengen, ziet Bakker. "Kinderen lopen brandwonden of oogschade op. Maar ook omstanders kunnen worden geraakt, doordat de vonken van fonteinen verder spatten dan de toegestane meter."

Uit cijfers van het kenniscentrum blijkt dat 15 procent van de patiënten die op de huisartsenspoedpost terechtkwamen tijdens oud en nieuw verwondingen had opgelopen door F1-vuurwerk.

Meer voorlichting

Daarom vindt zij dat het belangrijk is dat er meer voorlichting komt over vuurwerk. "Dat je dus echt geen vuurwerk mag afsteken als je jonger bent dan 12 jaar. En dat je voorzorgsmaatregelen neemt en altijd oogbescherming draagt, maar ook gehoorbescherming. En dat je je kleding aanpast als je vuurwerk gaat afsteken, dus geen capuchons waar vuurwerk in kan belanden."

De ILT heeft het afgekeurde vuurwerk uit de handel gehaald, maar het kan nog wel bij mensen thuis liggen, omdat F1-vuurwerk het hele jaar door mag worden verkocht.

Bekijk ook

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.

Met 'openbare kantine' Mensa Mensa probeert Floris mensen gezond te laten eten: 'Moet de makkelijkste keuze zijn'

Met 'openbare kantine' Mensa Mensa probeert Floris mensen gezond te laten eten: 'Moet de makkelijkste keuze zijn'
Kantine Mensa Mensa
Bron: EenVandaag

Het aantal mensen met overgewicht blijft toenemen, blijkt uit cijfers van het RIVM. Ongezonde voeding is een van de boosdoeners. Bij openbare kantine Mensa Mensa in Rotterdam ligt de focus daarom op gezonde maaltijden.

In 2050 heeft 64 procent van de mensen in Nederland overgewicht. Vooral bij jongeren neemt het toe. Dat voorspelt het RIVM in het rapport Volksgezondheid Toekomst Verkenning. Maar er zijn ook organisaties die juist druk bezig zijn om dit tegen te gaan. Zoals: Mensa Mensa in Rotterdam-Zuid.

Gezond eten makkelijkste optie

Erwtensoep, lasagne en boerenkool, bij 'openbare kantine' Mensa Mensa kan je het allemaal krijgen voor een zacht prijsje. 5 euro, om precies te zijn. Het doel van organisator Floris Visser is duidelijk: "We willen zorgen dat gezond eten de makkelijkste, betrouwbaarste keuze is voor iedereen."

Bij het bereiden van de gerechten ligt de focus er dan ook op dat alles gezond is. Dat betekent: veel groenten en alles is vegan.

'Weten we al jaren'

De cijfers die het RIVM naar buiten bracht, noemt Visser 'schrijnend'. Maar verbaasd is hij niet: "Ik bedoel, we weten dit al jaren."

"Zolang je het niet bij de kern van het probleem aanpakt, blijft dat doorgaan", gaat hij verder. "De voedselindustrie is volledig gecommercialiseerd en in handen van private partijen. En die hebben als belangrijkste doel om zoveel mogelijk winst te maximaliseren. Op onze driften - vet, suiker, zout - daar valt nu eenmaal het meeste geld te verdienen."

Bekijk ook

Invloed van de voedselindustrie

Die driften zijn volgens Visser moeilijk te weerstaan. "Ik denk dat weinig mensen zich kunnen wapenen tegen de invloed, de macht en het geld van die voedselindustrie. Er gaat zoveel geld om in reclame. 80 procent van wat bij de supermarkt ligt, valt niet binnen de Schijf van Vijf. Dus die keuze voor wat je eet kan je niet helemaal bij het individu neerleggen, die ligt echt bij de industrie."

Het restaurant wordt gefinancierd door subsidies, giften, donaties en eigen inkomsten, zoals een 'catering-tak' die nog bij het restaurant hoort. "Maar," voegt Floris eraan toe, "er moet geld op bijgelegd worden."

Maatschappelijke meerwaarde

Het aanbieden van maaltijden van voor 5 euro, zoals ze bij het restaurant van Floris doen, creëert een 'maatschappelijke meerwaarde'. En daarom vindt Floris dat dit soort voorzieningen ook standaard in de overheidsbegroting moeten worden, zoals bij een bibliotheek of kinderboerderij.

"Je moet zorgen dat plekken als deze, en dus basisvoorzieningen in iedere wijk standaard tot de mogelijkheden behoren en dat de overheid daar een taak heeft, ook wat het financieren daarvan betreft", vertelt hij.

Bekijk ook

Tips en tricks

De eters zijn in ieder geval enthousiast. Zo vertelt eentje dat ze niet precies weet wat ze eet, maar dat het in ieder geval lekker is. En een andere bezoeker vertelt: "Ik vind zeker in een wijk waar denk ik heel veel gezinnen wonen, mensen die minder te besteden hebben waardoor de aandacht voor gezond eten weleens weg is."

Die aandacht probeert het restaurant te creëeren door bezoekers ook zelf te laten koken. "Dat heeft in die zin een effect dat je niet alleen goed eet, maar dat je ook allerlei skills, tips en tricks krijgt over hoe je gezond kunt eten. Of je het kunt plannen, hoe je toch op een of manier goedkope groenten ergens vandaan kunt halen", sluit Floris af.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.

Ook interessant