Cultuur

Heeft 3FM nog toekomst? Nu na Gerard Ekdom, Rob Stenders, Coen Swijnenberg en Sander Lantinga ook Giel Beelen en Timur Perlin hebben aangekondigd te stoppen, vragen deskundigen zich af of er nog wel muziek zit in de zelfbenoemde jongerenzender.

Beelen is al jaren een belangrijke pijler onder de publieke radiozender. Maar, net als bij 3FM zelf, loopt ook bij hem het aantal luisteraars hard terug. De zender moet - gevoelig genoeg - zelfs NPO Radio 2 voor zich dulden. 

Kopstukken die weglopen vormen niet eens het grootste struikelblok, menen kenners. Het echte probleem vormt de doelgroep: jongeren. Die luisteren liever zogenoemd 'on demand', via kanalen als YouTube of Spotify. De gemiddelde luisteraar op 3FM is inmiddels 37 jaar. De zender is geen uitzondering. Van alle andere landelijke radiostations is alleen het publiek van Slam! FM aanzienlijk jonger. 

Dat zegt iets over wie vandaag de dag nog naar de radio luistert. Uit alle mogelijke manieren om naar muziek te luisteren, kiezen jongeren duidelijk voor andere kanalen dan de radio. Dat schip zou 3FM moeten laten varen. 

Kunnen radiozenders de jacht op jonge luisteraars beter opgeven? Niet omdat die geen behoefte hebben aan nieuwe muziek, integendeel. Maar ze luisteren liever via moderne streamingdiensten zoals Spotify. De technische mogelijkheden zijn eindeloos en je kunt elke zender op elke plek en op elk apparaat beluisteren tegenwoordig. Hoe kan 3FM het tij keren?

In EenVandaag onder meer Evert Bronkhorst, strategiedirecteur van media-adviesbureau Vizeum.