Cultuur

In korte tijd wereldberoemd worden door Instagram. Het overkomt jonge kunstenaars steeds vaker. Zonder tussenkomst van galeries, musea of andere traditionele kunstinstellingen wordt hun werk gezien door miljoenen mensen over de hele wereld. En verkocht. De kunstwereld verandert hierdoor in rap tempo. De vraag is of dit altijd goed nieuws is. 

Jarenlang eenzaam ploeteren in een atelier, en als je mazzel hebt wordt je op een dag ontdekt, zodat je na jarenlang op een houtje bijten eindelijk een succesvol kunstenaar wordt en eeuwige roem je deel is.

Die tijd is voorbij. De beeldenstroom gaat zo snel dat het idee al verkocht wordt voordat het is uitgevoerd. Een kunstwerk kan zomaar opeens opgepikt worden, en dan is er geen houden meer aan.

Margriet van Breevoort weet nog steeds niet wat ze meemaakt. Het beeld van een wachtend sympathiek grijs wezentje is een hype in Rusland. De Russen gebruiken Photoshop om het wezentje op de meest vreemde plaatsen neer te zetten. Nu wordt ze door de hele wereld gebeld en krijgt ze nieuwe opdrachten.

De jonge kunstadviseur Herbert van Listenburg werkt voor een Londens kunstadvies bedrijf. Hij werkt voornamelijk via sociale media en ziet hoe de markt erdoor is veranderd.

Volgens Ann Demeester, directeur Frans Hals museum, zegt Instagram-beroemd niet zoveel. Je wil als kunstenaar toch in een museum hangen. Traditionele kunstinstituten blijven belangrijk omdat er meer nodig is om voor latere generaties behouden te blijven.